Pół miliarda na modernizację dróg wojewódzkich – sprawdź czy też skorzystasz
Modernizacja drogi nr 252 łączącej Inowrocław z Włocławkiem, kończy pierwszy etap odnowy kujawsko-pomorskich tras wojewódzkich z wykorzystaniem funduszy z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego. W ostatnich latach samorząd województwa przeznaczył na ten cel prawie pół miliarda złotych.
Mówi marszałek Piotr Całbecki:
W 2007 roku rozpoczęliśmy realizację ambitnego programu modernizacji tras wojewódzkich. W ciągu 6 lat udało się przebudować blisko ćwierć tysiąca kilometrów dróg. Priorytetem była poprawa dostępności komunikacyjnej autostrady A1 oraz projektowanych tras szybkiego ruchu S5 i S10.
Jedną z pierwszych inwestycji współfinansowanych dzięki środkom z Unii Europejskiej jakie rozpoczęły się na Kujawach i Pomorzu, była przebudowa drogi wojewódzkiej nr 246 łączącej Łabiszyn, Szubin i Nakło. W tej części województwa ze środków naszego Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansowana została także modernizacja drogi wojewódzkiej nr 247 łączącej Szubin z Kcynią oraz drogi wojewódzkiej nr 241 łączącej Kcynię, Nakło i Sępólno Krajeńskie.
Na północy województwa kujawsko – pomorskiego zmodernizowano trzy ważne drogi. Kluczowe znaczenie dla komunikacji miała przebudowa drogi wojewódzkiej nr 534 liczącej ponad 75 kilometrów, łączącej Grudziądz, Wąbrzeźno i Rypin. Wraz modernizacją drogi wojewódzkiej nr 560 łączącej Brodnicę, Rypin i Sierpc powstało natomiast jedno z pierwszych rond turbinowych w regionie. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tam tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami. Odnowiona została też droga nr 553 łącząca Toruń z Wybczem.
W tym roku zakończy się przebudowa ciągu dróg nr 251 oraz nr 252 (Żnin – Inowrocław – Włocławek). To największy projekt realizowany w regionie. Wartość zadania to 108 mln zł, a do przebudowy wytypowano blisko 63 kilometry trasy. Na wszystkich drogach, które zostały zmodernizowane stosowano szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo.
Jeszcze w tym roku powinny się zakończyć prace nad dokumentacją dla modernizacji drogi wojewódzkiej nr 251 Żnin – granica województwa, drogi wojewódzkiej nr 255 Pakość – Strzelno, drogi wojewódzkiej nr 265 Brześć – Kowal, drogi wojewódzkiej nr 559 Lipno – granica województwa. W fazie projektowania znajdują się także odcinki drogi wojewódzkiej nr 240 Świecie – Tuchola, drogi wojewódzkiej nr 241 Tuchola – Sępólno Krajeńskie i drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza – Wylatowo. Priorytetem jest droga wojewódzka nr 548, która prowadzi do węzła autostradowego w Lisewie, a jej obecny stan nie pozwala na to, by korzystały z niej pojazdy o masie powyżej 15 ton.
Lista najważniejszych inwestycji TUTAJ.
Środki rozdysponowane przez samorząd województwa trafiły też na budowę obwodnic kilku miast w naszym regionie. Dzięki tym inwestycjom udało się już wyprowadzić część ruchu tranzytowego z Brodnicy, Chełmna, Janikowa i Pakości. Wkrótce zostanie oddana do użytku obwodnica Mogilna. Trwa również budowa obwodnicy Mroczy. Niestety, nie ma Tucholi w tej grupie. Więcej na ten temat TUTAJ.
Wspólnie z gminami i powiatami z regionu samorząd województwa realizuje też inwestycje w ramach Drogowej Inicjatywy Samorządowej. Razem finansowane są takie działania jak budowy chodników, azyli dla pieszych, zatok autobusowych, ścieżek rowerowych, pieszojezdni oraz barier ochronnych. Więcej o inwestycjach zrealizowanych w 2012 roku TUTAJ.
Fot. Andrzej Goiński
Źródło: Urząd Marszałkowski Woj. Kujawsko – Pomorskiego (www.kujawsko-pomorskie.pl)
Dodaj komentarz