Organy i kontratenor

6 sierpnia 2014   Imprezy  Tuchola     Komentarze: 0

Kolejny koncert Letniego Festiwalu Organowego.

Tym razem usłyszymy utwory na wokalno-instrumentalne. Na organach zagra Maciej Bolewski, będzie mu towarzyszył Sławomir Bronk – kontratenor.

 

 

Program koncertu:

  1. G. F. Haendel – Sinfonia z Oratorium “Mesjasz” (organy);
  2. M. Żebrowski – aria Quia respexit z Magnificat;
  3. A. Vivaldi – I. Stabat Mater, III. Pro peccatis;
  4. G. B. Pergolesi – Eja Mater,
    Fac ut portem Christi mortem ze Stabat Mater;
  5. G. F. Haendel – ar ia Thou art gone up on high z oratorium Messiah;
  6. J. S. Bach – Die bittre Leidenszeit,
    Dir, dir Jehova,
    Preludium i Fuga G-dur BWV 541 – (organy);
  7. J. Dowland – Come again, sweet love dove now invite,
    Now, o now I needs must part,
    If my complaints could passions move;
  8. H. Purcell – Music for a while,
    Evening hymn.

Noty biograficzne

Sławomir Bronk – wokalista kontratenor, dyrygent. Jako kontratenor specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Kilkakrotnie wykonywał partie solowe pod batutą Paula Esswooda: Pasja wg Św. Mateusza J.S. Bacha (Gdańsk, Gdynia 2009), Magnificat J.S. Bacha i Stabat Mater G. B. Pergolesiego (Gdańsk, Elbląg 2010). Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. w: Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku. Uczestniczył w polsko – niemieckim projekcie Kulturbrücke über die Oder w ramach, którego, podczas cyklu koncertów pod tytułem Dialog mit Bach wykonywał wraz z berlińską orkiestrą barokową Concerto Grosso solowe kantaty Johanna Sebastiana Bacha: BWV 12 i BWV 54. Ma na swoim koncie prawykonanie zrekonstruowanych po trzystu latach utworów Andrzeja Siewińskiego, które nagrane zostały przez wytwórnię DUX /październik, 2013/Występował z zespołami: Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonia Nordica, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Capella Cracoviensis, Concerto Grosso (Berlin), Kameralna Orkiestra Progress. Obecnie jest stałym członkiem Zespołów Muzyki Dawnej: Capella Viridimontana z Zielonej Góry (dyr. Jerzy Markiewicz) oraz Diletto z Białegostoku (dyr. Anna Moniuszko).

Oddzielnym nurtem aktywności muzycznej Sławomira Bronka jest działalność chórmistrzowska. W 2006 roku powołał do życia odnoszący sukcesy w krajowych

i zagranicznych konkursach i festiwalach – Chór Kameralny Discantus w Gowidlinie.

Z prowadzonym przez siebie chórem stale koncertuje w kraju i za granicą (Belgia, Francja, Włochy, Ukraina, Holandia, Czechy). Prowadzony przez Sławomira Bronka chór w swej praktyce wykonawczej szczególną uwagę poświęca twórczości związanej z regionem kaszubskim. Wraz ze swym chórem dokonał prawykonań kilku utworów na chór a’cappella oraz z towarzyszeniem orkiestry, pokłosiem czego są trzy płyty CD: Mòja dësza wielbi Pana (2010 r. utwory Michała Sławeckiego), Gòdë na Kaszëbach (2012 r. kaszubskie kolędy

w opracowaniu Macieja Bolewskiego), Knôpi za mną póczi jesz jem panną

(2013 r. kaszubskie pieśni ludowe w opracowaniu Marka Raczyńskiego na chór a’cappella)

Sławomir Bronk jest absolwentem dwóch specjalności: dyrygentura chóralna i muzyka kościelna w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (2006 r.), studia w zakresie śpiewu solowego podjął w 2007 roku w klasie prof. Piotra Kusiewicza w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. W marcu 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie prowadzi działalność naukowo-dydaktyczną na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Jest członkiem Instytutu Kaszubskiego, niezależnego stowarzyszenia skupiającego ludzi nauki, zajmujących się szeroko pojętą problematyką kaszubsko-pomorską. Sławomir Bronk jest organizatorem życia muzycznego w lokalnym środowisku, organizuje koncerty muzyki chóralnej i kameralnej, z jego inicjatywy w 2011 roku powołany został do życia Letni Festiwal Muzyki Kameralnej w Sierakowicach. Za osobisty wkład w promocję muzyki chóralnej i kameralnej w kraju i za granicą został wyróżniony nagrodą Starosty Kartuskiego – PERŁA KASZUB 2011.

Maciej Bolewski – absolwent Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Poznaniu. Grę organową kształcił pod kierunkiem prof. Sławomira Kamińskiego. Koncertuje w kraju i za granicą. Występuje jako akompaniator z wieloma poznańskimi chórami. Od 2008 roku jest stałym akompaniatorem chóru Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki prowadzonego przez prof. Stefana Stuligrosza. Jest wykładowcą na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej w macierzystej uczelni. Oprócz organowej praktyki zajmuje się także kompozycją i aranżacją. Jego utwory publikowane są przez wydawnictwo muzyczne „Contra”. Dokonuje rekonstrukcji partytur utworów kompozytorów polskich, głównie Józefa Zeidlera, Maksymiliana Koperskiego i Marcina Józefa Żebrowskiego znajdujących się w archiwach muzycznych Poznania, Częstochowy, Gostynia i innych. Corocznie dokonuje rekonstrukcji partytur na potrzeby Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana w Gostyniu.

Komentarze

comments

Dodaj komentarz

© 2024 Tucholanin.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Powered by WordPress | Made by: jahudesign.pl
test