Drugi koncert IX Międzynarodowego Letniego Festiwalu Organowego – zapoowiedź

11 sierpnia 2019   Tuchola     Komentarze: 0

Po raz pierwszy w historii Festiwalu w tę niedzielę (11.08) zabrzmi muzyka kaszubska – W céni Bòżëch skrzidłów – wybrane psalmy Starego Testamentu w tłumaczeniu na język kaszubski o. prof. Ryszarda Sikory, do muzyki kompozytorki młodego pokolenia – Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Wykonawcy: Sławomir Bronk – kontratenor, Marzena Michałowska – sopran, Maciej Zakrzewski – organy

W programie koncertu znajdzie się również muzyka Naji Hakima, francuskiego kompozytora i organisty pochodzenia Libańskiego, w wykonaniu znakomitego organisty, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku – Macieja Zakrzewskiego.

PROGRAM KONCERTU

  1. Naji Hakim: Ouverture Libanaise
  2. Naji Hakim: Esquisses Gregoriennes:
    Nos autem
    Ave maris stella
    Pater noster
    Ave verum
    O filii et filiae
  3. Maciej Zakrzewski – Psalterium:
    Qui habitat in abscondita excelsi
  4. Anna Rocławska – Musiałczyk – W céni Bòżëch skrzidłów – psalmy
    Psalm 8 – Stwórca i stworzenie
    Psalm 27 – Jahwe widã i zbawienim
    Psalm 42 – Teskniączka za Bògã
    Psalm 57 – W céni Bòżëch skrzidłów [Stasiowi]
    Psalm 102 – Mòdlëtwa ùcemiãżonégò
    Psalm 117 – Chwalta Pana, wszëtczé nôrodë

Warstwę tekstową kompozycji stanowią wybrane psalmy z Księgi Psalmów Starego Testamentu w przekładzie z języka hebrajskiego na kaszubski o. Adama Ryszarda Sikory OFM.

Noty biogrficzne

Marzena Michałowska, sopran, adiunkt na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Laureatka wielu konkursów krajowych jak i zagranicznych. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła między innymi u takich osobowości wokalnych jak Christine Hampe, Poppy Holden, Klaus Häger, Eva Blahova, Jadwiga Rappe, Helena Łazarska, Ryszard Karczykowski, czy Ewa Iżykowska.

Koncertuje w Polsce i za granicą. Zapraszana do udziału w licznych międzynarodowych festiwalach i przedsięwzięciach kulturalnych występuje w najznamienitszych salach koncertowych świata, takich jak nowojorska Carnegie Hall (2015 r.), czy genewska Victoria Hall (2016 r.).

W 2005 roku zadebiutowała na scenie berlińskiej Komische Oper w partii Dony Anny w operze Don Giovanni W.A. Mozarta. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami takimi jak Ch. Hogwood, K. Petrenko, S. MacLeod, M. Gester, M. Pijarowski, G. Nowak, T. Wojciechowski, S. Stuligrosz, Ł. Borowicz, J. Salwarowski, M. Sompoliński, M. Nałęczem-Niesiołowski, E. Kus, J. M. Florenzio Junior, M. Toporowski, J.T. Adamus, a także zespołami i orkiestrami: Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino, Concerto Köln, Irish Baroque Orchestra, Arte Dei Suonatori, Czech Virtuosi, Wrocławska Orkiestra Barokowa NFM, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Rybnickiej, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Capella Cracoviensis, {OH!}– Orkiestra Historyczna, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum NFM, Cappella Viridomontana, Camerata Nova.

W dorobku fonograficznym ma 22 alby płytowe oraz wiele nagrań koncertów live, cenionych w Polsce i za granicą. W 2008 roku płyta Musica Sacromontana z jej udziałem otrzymała statuetkę Fryderyka, natomiast w roku 2017 płyta z muzyką Amando Ivančica Musica Claromontana vol. 58, została nominowana do tej prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej w kategorii Muzyka dawna.

W styczniu 2019 roku płyta 17TH Century Sacred Music in Wroclaw z udziałem m.in. Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej otrzymała najwyższą nagrodę muzyczną na świecie – ICMA International Classical Music Awards.

Sławomir Bronk – absolwent w specjalnościach – Dyrygentura chóralna, Muzyka kościelna (2006), oraz Śpiew solowy (dyplom z wyróżnieniem, 2015) w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wiedzę z zakresu interpretacji semiologii gregoriańskiej pozyskiwał w ramach kursów i seminariów we Włoszech: Rosazzo /prof. Bruna Caruso, 2016, 2017/ oraz w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie /prof. Fluvio Rampi, 2017/. Jako kontratenor specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. w: Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej.

Oddzielnym nurtem aktywności muzycznej Sławomira Bronka jest chóralistyka.

W 2006 roku powołał do życia Chór Kameralny Discantus w Gowidlinie, z którym występował m.in. w Biurze Regionalnym Województwa Pomorskiego przy Parlamencie Europejskim w Brukseli, kościele św. Stanisława w Rzymie, katedrze lwowskiej. Na jego zamówienie powstały utwory na chór a cappella oraz wokalno-instrumentalne inspirowane folklorem kaszubskim lub do tekstów w tym języku. Kompozycje te prawykonane zostały przez chór Discantus pod wodzą swego założyciela oraz nagrane i wydane na pięciu płytach kompaktowych.

Sławomir Bronk pracuje jako adiunkt w Instytucie Dyrygentury Chóralnej i Muzyki Oratoryjno Kantatowej oraz katedrze Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

Maciej Zakrzewski

 

Organista, kompozytor, improwizator. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Naukę gry na organach rozpoczął w klasie mgr Łukasza Matei w ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie. Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i dr Hanny Dys. Brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Jest laureatem m.in. I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka oraz IV miejsca na konkursie „Premio Elvira di Renna” w Pontecagnano – Faiano. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez M. Hoselbecka, P. van Dijka, O. Latry, H. Deustcha, W. Zerera, L. Ghielmiego oraz improwizacji pod kierunkiem P. Pincemailla, T. A. Nowaka, T. Escaicha.. Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress, Chórem Akademii Morskiej w Gdyni, Chórem Cantus oraz Chórem Kameralnym Discantus. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Solowe albumy „Liszt&Widor organ works” /Soliton 2014/ oraz „Naji Hakim – organ works” /Ars Sonora 2018/ spotkały się z uznaniem i pochlebnymi recenzjami w polskiej prasie muzycznej. Maciej Zakrzewski brał również udział w nagraniach m.in. Sonat kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta prowadzonych przez Maxima Vengerova, Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, Wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua czy utworów współczesnych kompozytorów: Michała Sławeckiego, Anny Rocławskiej – Musiałczyk, Adama Diesnera. W dorobku kompozytorskim Macieja Zakrzewskiego główne miejsce zajmują utwory organowe oraz dzieła na orkiestrę kameralną.

Od października 2011 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym. Jest wiceprezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, z którym organizuje m.in. Tczewskie Wieczory Organowe oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „graMY dla WAS”. W latach 2012- 2015 organista mszy świętych radiowych transmitowanych na żywo z Bazyliki św. Brygidy w Gdańsku. Członek zespołu kameralnego „Mystic Ensamble”. Nominowany do wielu nagród m.in. „Gryfa Pomorskiego”w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”, nagrody miasta Gdańska „Młodzi Twórcy Kultury” oraz „Splendor Gedanensis”. Od 2016 roku na swojej stronie internetowej prowadzi blog o tematyce muzycznej. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Irlandia, Niemcy, Austria, Litwa, Łotwa, Szwecja). Więcej informacji o Artyście na stronie: www.maciejzakrzewski.pl

Komentarze

comments

Dodaj komentarz

© 2024 Tucholanin.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Powered by WordPress | Made by: jahudesign.pl
test