Coś drgnęło w sprawie obwodnicy Tucholi

8 lipca 2013   Tuchola     Komentarze: 1

Jest szansa, że jeszcze w lipcu Zarząd Dróg Wojewódzkich zleci wykonie tzw. studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (STEŚ) dotyczącego budowy obwodnicy Tucholi. W czwartek (4.07) w siedzibie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy odbyło się pierwsze robocze spotkanie poświęcone przygotowaniom do budowy obwodnicy Tucholi. W pierwszej kolejności wytyczony zostanie nowy korytarz obwodnicy.

Koncepcji przeprowadzenia obwodnicy powstało już wiele. Łącznie z najmniej udaną, bo nieuwzględniającą Rudzkiego Mostu. Ani razu nie udało się przejść do kolejnego etapu. Prace koncepcyjne przerywano za każdym razem. Czy teraz będzie inaczej?

Decyzją władz województwa kolejnym podejściem do wytyczenia obwodnicy ma zająć się Zarząd Dróg Wojewódzkich. Jak zaznaczył dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik.

Zaczęliśmy od spotkania z liderami lokalnych społeczności, aby już na etapie przygotowywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia do studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (STEŚ) znalazły się zapisy satysfakcjonujące tucholan. Chcemy wskazać wykonawcy w jakim kierunku powinny zmierzać jego prace. Przetarg zamierzamy ogłosić jeszcze w lipcu.

Na spotkaniu wszyscy uczestnicy uznali, że korytarz, którym pobiegnie obwodnica powinien znaleźć się na południe od miasta i obejmować także osiedle Rudzki Most. Oznacza to konieczność przecięcia rezerwatu przyrody jakim jest dolina rzeki Brdy. Taki korytarz pozwoli skomunikować obwodnicę z trzema drogami o największym natężeniu ruchu, w kierunku Świecia, Bydgoszczy i Chojnic, ominie Rudzki Most.

Urząd Miasta w Tucholi przekaże ZDW wszystkie opracowania, dotyczące obwodnicy, które powstały na zamówienie urzędu. Zgodnie z przepisami w STEŚ muszą znaleźć się minimum trzy propozycje. Jeżeli dwa z opracowanych wcześniej wariantów będzie można wykorzystać, wystarczy wykonanie jeszcze tylko jednego.

Dyrektor Departamentu Infrastruktury Drogowej, Janusz Czajkowski zaznaczał, że studium jest pierwszym i niezbędnym krokiem do realizacji ambitnego projektu.

Korytarz musimy określić na wstępie i w całości. Pamiętajmy, że mówimy o bardzo szczególnym terenie pod względem przyrodniczym, geologicznym i topograficznym. Różnice wysokości dochodzą do 200 metrów. Należy liczyć się z dodatkowymi badaniami, inwentaryzacjami przyrodniczymi. Zakładam, że opracowanie studium może potrwać około 3 lat. Po jego przygotowaniu będzie można jednak ruszyć z opracowaniem projektów na poszczególne odcinki. Etapowanie tej inwestycji jest prawdopodobnie nieuniknione. Mówimy o kosztach przedsięwzięcia rzędu 200 mln zł.

Spotkanie pozytywnie ocenił przewodniczący stowarzyszenia SOS dla Tucholi, Stanisław Welter

Tylko obwodnica obejmująca całą Tucholę jest akceptowalna społecznie. Nie obawiam się ponownie problemów z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Nie ma przepisów zabraniających inwestycji drogowych na obszarach cennych przyrodniczo, ale trzeba je po prostu wyposażyć w niezbędną infrastrukturę chroniącą środowisko. Jestem też pozytywnie zaskoczony, że już w lipcu ma zostać ogłoszony przetarg na STEŚ i znalazły się na to pieniądze w budżecie województwa. O obwodnicę jako stowarzyszenie walczymy od 5 lat i na pewno tego tematu już nie odpuścimy.

Komentarze

comments

1 komentarz

Dodaj komentarz

© 2024 Tucholanin.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Powered by WordPress | Made by: jahudesign.pl
test