Wójt apeluje o porządek
Coś musiało się wydarzyć, że wójt postanowił upomnieć mieszkańców swojej gminy. Zrobił to za pośrednictwem strony internetowej urzędu gminy. Czyżby podpadła mu jakaś grupa mieszkańców? A może na biurko włodarza trafiły anonimy skarżące się na niechlujnych sąsiadów? Tak czy inaczej skorzystał z nadanej mu przez większość mieszkańców gminy posiadających czynne prawo wyborcze i wystąpił a apelem.
Sprawa dotyczy gminy Lubiewo, a z apelem wystąpił jej wójt Michał Skałecki, choć w tym miejscu mógłby podpisać się niejeden włodarz.
Pierwsze napomnienie dotyczy UMIESZCZENIA TABLICZEK Z NUMERACJĄ NIERUCHOMOŚCI.
Skąd ta troska o numery na domach? Wójt wyjaśnia: „Brak tabliczek z numerem budynku utrudnia bądź uniemożliwia dotarcie służbom porządkowym i ratunkowym dotarcie pod wskazany adres.”
Podparł się nawet stosownymi cytatami z prawa.
Art. 47b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązek umieszczenia w miejscu widocznym na budynku lub na ogrodzeniu tabliczki z numerem porządkowym oraz nazwą ulicy w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru.
Art. 64. Kodeksu wykroczeń za niedopełnienie tego obowiązku przewiduje karę grzywny do 250 złotych albo karę nagany. Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku oświetlenia tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości.
Czas na zmorę każdej zimy, chyba że z nieba nie spadnie śnieg.
ODŚNIEŻANIA CHODNIKÓW
Wójt poucza: Odśnieżanie chodnika trzeba przeprowadzić poprawnie. Chodzi o uniknięcie sytuacji, w której odśnieżając przegarniamy śnieg na drogę. Za takie postępowanie grozi grzywna (nawet 1500 zł), a gdyby przez wyrzucony na drogę śnieg doszło do wypadku, osoba odśnieżająca może za to odpowiadać jak za przestępstwo. Śnieg trzeba więc odgarniać tak, by jednocześnie nie utrudniać przejazdu samochodom ani nie blokować przejścia pieszym.
Dlatego proszę o właściwe utrzymanie stanu chodników w okresie zimowym oraz o bieżące usuwanie śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej, służącą dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Po raz kolejny wyimek adekwatny z prawa:
Zgodnie z § 3 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Lubiewo właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, bezpośrednio przy jej granicy. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów.
Wójt wykazuje zrozumienie dla rygorystycznych przepisów odnoście do utrzymania czystości i
WYPOSAŻENIA NIERUCHOMOŚCI W POJEMNIK NA ODPADY KOMUNALNE ZMIESZANE
Czyżby wójt zauważył w tej kwestii rażące lekceważenie prawa? Wójt pisze w swoim apelu: Pojemniki o odpowiedniej pojemności (min. 30 l na osobę), należało zakupić lub wydzierżawić (np. od przedsiębiorcy aktualnie odbierającego śmieci). Właściciele, którzy nie dopełnili tego obowiązku zobowiązani są niezwłocznie to uczynić.
Jeżli to kogoś nie przekonuje, jest też odwołanie do odpowiedniego paragrafu:
Art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje właścicieli nieruchomości do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Pozostała sentencja końcowa:
Pamiętajmy, że realizacja powyższych obowiązków świadczy o naszej dojrzałości i odpowiedzialności nie tylko w kwestii bezpieczeństwa własnego, osób nam najbliższych, ale i dbałości o nasze wspólne środowisko naturalne.
Źródło: UG Śliwice (sliwice.pl)
poprawione, dziękujemy 🙂
to chyba jednak o Lubiewo chodzi, a nie o Śliwice, jak sugeruje podpis