Coś drgnęło w sprawie tucholskiej obwodnicy?
Informacja o planowanych inwestycjach drogowych na terenie powiatu tucholskiego.
W dniu 13.04.2021 odbyło się w formie on-line spotkanie przedstawicieli samorządu województwa z samorządowcami powiatu tucholskiego. Marszałek Zbigniew Sosnowski wraz z dyrektorem Departamentu Infrastruktury Drogowej Mirosławem Graczykiem oraz dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich Przemysławem Dąbrowskim omówili planowane inwestycje na terenie powiatu.
Głównym punktem spotkania były planowane do realizacji zadania z nowej perspektywy unijnej tj. 2021-2027. Obecny stan negocjacji ze stroną rządową i przedstawicieli KE nie pozwala jeszcze ostatecznie przyjąć do realizacji zadań drogowych ani określić ich wielkości. Jednak trwają przygotowania i są one konsultowane z samorządami lokalnymi. Spotkanie było okazją do rozmów na temat przystąpienia do realizacji budowy obwodnicy Tucholi oraz proponowanej przebudowie skrzyżowań. Głównym celem podejmowanych działań jest poprawa bezpieczeństwa poprzez przebudowę infrastruktury drogowej i wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Tucholi. Omówiono możliwe scenariusze realizacji obwodnicy uzależnione od dostępności środków z programów krajowych bądź unijnych. W zależności od ostatecznych możliwości finansowych omówiono także kolejność realizacji poszczególnych etapów tej potrzebnej inwestycji.
Obecni na spotkaniu samorządowcy – starosta Michał Mróz, wicestarosta Zenon Poturalski, burmistrz Tucholi Tadeusza Kowalskiego, wójt gminy Gostycyn Ireneusz Kucharski oraz radny wojewódzki Jarosław Katulski z niepokojem przyjęli kolejną informację o przedłużającej się odpowiedzi Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) w Warszawie w sprawie decyzji środowiskowej (tym razem przedłużono wydanie decyzji do końca lipca 2021r.). Dla przypomnienia decyzja została wydana 04.12.2018 i do obecnej chwili nie może doczekać się ostatecznej akceptacji GDOŚ. Na spotkaniu omawiano także możliwości współfinansowania zadań przez samorządy gmin i powiatu.
Obwodnica Tucholi w liczbach: długość 10,1 km, szacowany koszt ok. 140-150 mln zł.
Z obecnie projektowanych i planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich obwodnica Tucholi jest najdłuższą i najdroższą inwestycją. Samorządowcy liczą, że swój udział finansowy w tej inwestycji będzie miał budżet państwa w ramach dostępnych środków z programów krajowych: Krajowego Programu Odbudowy (KPO) i Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD).
Drugim tematem rozmów była konieczność modernizacji dróg wojewódzkich. Marszałek Z. Sosnowski potwierdził, że oprócz już zaakceptowanych inwestycji (zabezpieczonych na bieżący rok środków finansowych) nastąpi w kwietniu zwiększenie środków na modernizację i przebudowę dróg wojewódzkich. Część z tych środków pozwoli zwiększyć zakres inwestycji na DW 237 na odcinku Gostycyn – Tuchola. Trwają także prace nad harmonogramem prac planowanych w kolejnych latach, w których drogi wojewódzkie w powiecie tucholskim DW 237, DW 241 i DW 240 znalazły się na liście jako drogi kluczowe dla sieci dróg publicznych w województwie.
Obecnie realizowane zadania
- DW 241 – od skrzyżowania z 237 w kierunku Sępólna Krajeńskiego – długość 2,36 km;
- DW 237 – Łyskowo – Gostycyn – długość 2,4 km;
- DW 240 – Rudzki Most – Rudzki Młyn – zmiana nawierzchni ścieżki rowerowej na masę bitumiczną na długości 0,76 km.
Na podstawie materiałów Starostwa w Tucholi.
Dodaj komentarz