Konkursu Współczesnej Sztuki Ludowej w Borach Tucholskich 2020 – rozstrzygnięty (ZDJĘCIA, WIDEO)
Przedmiotem Konkursu Współczesnej Sztuki Ludowej w Borach Tucholskich 2020 były następujące dziedziny sztuki ludowej: rzeźba w drewnie i płaskorzeźba; ptaszki i zabawki drewniane; haft kaszubski tradycyjny (różne szkoły); czepce i strój ludowy; plecionka; malarstwo na szkle i drzeworyt.
Wystawa prac, które brały udział w Konkursie odbędzie się wirtualnie w postaci transmisji online. Ekspozycję w cyfrowej formie będzie można zobaczyć w poniedziałek (21.12) o godz. 15.00 na stronie internetowej toktuchola.pl, kanale YouTube i fanpage’u Facebook Tucholskiego Ośrodka Kultury.
W Konkursie wzięło udział 33 twórców ludowych, niektórzy startowali w kilku kategoriach. Zgłoszono 117 prac, z których wszystkie zakwalifikowano do Konkursu. Liczba prac w poszczególnych kategoriach:
- w kategorii rzeźba w drewnie i płaskorzeźba 9 prac,
- w kategorii ptaszki, zabawki drewniane 17 prac (8 ptaszków, 9 zabawek),
- w kategorii haft kaszubski tradycyjny (różne szkoły) 65 prac,
- w kategorii czepce, strój ludowy 9 prac (6 czepców, 3 stroje),
- w kategorii plecionka 8 prac.
- w kategorii malarstwo na szkle i drzeworyt 9 prac (8 obrazów na szkle, 1 drzeworyt)
W związku z pandemią koronawirusa obrady jury odbywały się zdalnie. Każdy z członków jury dysponował obszernym pakietem fotografii (od 2 do4) zgłoszonych prac. Po dokonaniu oceny przez poszczególnych członków jury nastąpiło zdalne uzgodnienie ocen. Biorąc pod uwagę regulamin Konkursu, kryteria zgodności z tradycją regionu i wartość artystyczną, wytypowało laureatów:
Kategoria rzeźba w drewnie i płaskorzeźba:
- I nagroda – 500 zł – Zygmunt Kędzierski, Przymuszewo,
- II nagroda – 300 zł – Włodzimierz Ostoja-Lniski, Czersk,
- III nagroda – 200 zł – Leszek Baczkowski, Frank.
Kategoria ptaszki, zabawki drewniane:
- I nagroda – 500 zł – Leszek Baczkowski, Frank,
- II nagroda – 300 zł – Zygmunt Kędzierski, Przymuszewo,
- III nagroda – 200 zł – Andrzej Mięsikowski, Tuchola,
- Wyróżnienie 1. stopnia – 150 zł – Robert Baranowski, Tuchola.
Kategoria haft kaszubski tradycyjny (różne szkoły):
- Nagroda specjalna – 600 zł – Bogumiła Błażejewska, Tuchola,
- I nagroda – 500 zł – Hanna Kozłowska, Tuchola,
- II nagroda – 300 zł – Maria Sala, Tuchola, Barbara Karnecka, Tuchola, Alojza Zaremba-Lipińska, Tuchola,
- III nagroda – 200 zł – Barbara Rożniak, Tuchola, Halina Sala, Tuchola, Marzena Cysewska, Kłodawa,
- Wyróżnienie 1. stopnia – 150 zł – Anna Przytarska, Bralewnica,
- Wyróżnienie 2. stopnia – 100 zł – Stanisława Czesława Parol, Tuchola.
Kategoria czepce, strój ludowy:
- I nagroda – 500 zł – Marianna Weilandt, Tuchola, Helena Pawłowska, Chojnice,
- II nagroda – 300 zł – Ewa Siekierska, Tuchola,
- III nagroda – 200 zł – Nie przyznano,
- Wyróżnienie 1. stopnia – 150 zł Barbara Karnecka, Tuchola.
Kategoria plecionka:
- I nagroda – 500 zł – Hanna Behrendt, Wierzchucin,
- II nagroda – 300 zł – Anna Przytarska, Bralewnica,
- III nagroda – 200 zł – Henryk Tyda, Legbąd.
Kategoria malarstwo na szkle i drzeworyt:
- I nagroda – 500 zł – Włodzimierz Ostoja-Lniski, Czersk,
- II nagroda – 300 zł – Zygmunt Kędzierski, Przymuszewo,
- III nagroda – 200 zł – Nie przyznano,
- Wyróżnienie I-go stopnia – 150 zł – Anna Przytarska, Bralewnica.
Najwięcej wpłynęło prac hafciarskich. Dominowały wśród nich obrusy, bieżniki i serwetki – bielizna stołowa a także współczesne haftowane chusty Mniej było elementów ubioru tradycyjnego – czepców („złotnic”) i innych części stroju tzw. świetlicowego. Prace charakteryzują się w znacznej większości dobrym poziomem technicznym i ciekawymi kompozycjami. Odnośnie bielizny stołowej wykonana została z dużą starannością i charakteryzowała się ciekawymi kompozycjami. Jury zwróciło uwagę na bardzo dobre wykończenia większości serwetek – w tym tradycyjną mereżkę. Pozytywnym zjawiskiem jest tworzenie tradycyjnych czepców – „złotnic”. Jest to sztuka niezwykle trudna i pracochłonna, dlatego też bardzo cieszy osiągnięcie dobrego poziomu zarówno wykonania jak i adaptacji starych wzorów.
W kategorii rzeźba udział wzięło tylko 3 twórców. Wszyscy prezentowali wysoki poziom. Rzeźby zwracają uwagę ciekawą tematyką, kolorystyką, wysokim poziomem technicznym wykonania, a także nawiązaniem do tradycyjnej rzeźby sakralnej. W kategorii ptaszki i zabawki wyróżniono prace twórców kontynuujących tradycje rzeźbiarskiego przedstawiania ptaków i zabawek. Uwagę zwracają oryginalne formy i staranne wykonanie, a także, w przypadku zabawek, odwołanie do tradycyjnych form –zabawek biegunowych (konie, kołyski) oraz ruchomych, w tym poruszanych mechanizmem (wielopostaciowa, barwna karuzela).
Najwyżej ocenione prace w kategorii plecionkarstwo charakteryzują się użyciem korzeni sosny, zostały świetnie wykonane technicznie (technika spiralna), ich estetykę podnosi także wykorzystanie walorów kolorystycznych surowca. Tradycyjne formy prezentują także bardzo dobre prace z jałowca i korzenia sosny wykonane w technice żeberkowo-krzyżowej.
W kategorii malarstwo na szkle i drzeworyt nadesłane prace prezentują bardzo dobry poziom, a stylistyką nawiązują do regionalnego, tradycyjnego malarstwa na szkle.
Jury doceniło wysoki poziom konkursu oraz jego ważną rolę w kontynuowaniu tradycyjnej sztuki ludowej Borów Tucholskich. Cieszy znaczące zwiększenie liczby kategorii i liczby uczestników. Daje to szansę na zachowanie kultury ludowej regionu Borów Tucholskich.
Skład komisji konkursowej (jury):
- Maria Flinik-Huryn – etnograf, kierownik Działu Etnografii w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, przewodnicząca Jury,
- Ewa Gilewska – etnograf, pracownik Oddziału Etnografii w Muzeum Narodowym
- w Gdańsku,
- Kinga Turska-Skowronek – etnograf, kierownik Działu Gospodarki i Rzemiosł w Muzeum Etnograficznym im. M. Znamierowskiej-Prufferowej w Toruniu.
Dodaj komentarz