Trwają zaawansowane prace nad projektem obwodnicy Tucholi. We wtorek (29.07) odbyło się spotkanie informacyjne dla mieszkańców z udziałem projektantów. Zaprezentowano na nim szczegółowy przebieg trasy, rozwiązanie związane m.in. ze skrzyżowaniami i zaawansowanie zadania. Dziesięciokilometrowa trasa, której przebieg uzgodniono podczas konsultacji społecznych, wyprowadzi ruch tirów poza centrum i zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców.
Prace projektowe rozpoczęły się po uzyskaniu decyzji środowiskowej. Określiła ona korytarz w jakim powstanie obwodnica, która ominie miasto od strony południowo-zachodniej. Celem budowy obwodnicy Tucholi jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa i przepustowości sieci drogowej, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta i zmniejszenie hałasu.
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem projektu ze wszystkimi szczegółowymi rozwiązaniami. Będzie on podstawą do wystąpienia o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca w trakcie robót w ścisłej współpracy z Zarządem Dróg Wojewódzkich rozwiązał szereg problemów wynikających między innymi z zaprojektowanym częściowo w tym samym korytarzu gazociągiem.
Przygotowany projekt zakłada między innymi:
- budowę nowego odcinka drogi klasy G czyli. „obwodnicy Tucholi”,
- budowę skrzyżowań na odcinku drogi,
- przebudowę/budowę dróg dla pieszych i rowerów,
- budowę obiektów mostowych, w tym nad rzeką Brdą i Kicz,
- budowę/przebudowę przepustów,
- przebudowę/budowę rowów melioracyjnych, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, urządzeń podczyszczających, drenaży,
- przebudowę/budowę oświetlenia drogowego,
- przebudowę kolidującego uzbrojenia podziemnego i naziemnego,
- zagospodarowanie przyległej zieleni
- zapewnienie obsługi terenu przyległego do obwodnicy,
- budowę obiektów i urządzeń wynikających z wymogów ochrony środowiska (m.in. ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, ogrodzeń, zieleni izolacyjnej, itp.).
Na skrzyżowaniach z drogami wojewódzkimi nr 237, 240, 241 zaplanowana budowę rond. Połączenie z drogą gminną na Bladowo-Wybudowanie otrzyma formę skanalizowaną. Dostępność trasy będzie ograniczona do skrzyżowań. Do obsługi przyległych nieruchomości na kilku odcinkach zaprojektowano dodatkowe jezdnie ze zjazdami.
Wstępnie szacowany koszt budowy tej trasy to 126 mln zł. Urząd Marszałkowski pozyskał na ten cel 75 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Z wszystkimi szczegółowymi rozwiązaniami, które znalazły się w projekcie można było zapoznać się na spotkaniu informacyjnym w Tucholi, w którym uczestniczyli m.in. projektant i przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz Departamentu Infrastruktury Drogowej Urzędu Marszałkowskiego. To ostatni etap prac, na którym analizowane są uwagi dotyczące szczegółowych rozwiązań. Przebieg drogi został już zatwierdzony decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. Mieszkańcy chcący zgłaszać uwagi do przebiegu obwodnicy mogą to robić do 12 sierpnia drogą mailową: zdw.byd@zdw-bydgoszcz.pl
Wstępnie zakłada się, że wykonawca dokończy prace nad projektem w I połowie przyszłego roku i pozwoli to wystąpić o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Obwodnica w liczbach:
- Długość – 10,1 km
- Dopuszczalne obciążenia nawierzchni: 115 kN/oś
- Szerokość jezdni 7 m (+ 2 x0,5m opaska)
- Szerokość pobocza 1,25 m
- Prędkość do projektowania – 100 km/h
- Liczba pasów ruchu – 2
Prezentacja do pobrania: TUTAJ


